KONKURRENCE

HILLERØD JAGTFORENING KAN IGEN I ÅR TILBYDE STATSSKOVJAGT I GRØNNENÆSSE SAMT ULLERUP SKOV.
FREDAG DEN 6. NOVEMBER 2020.

Hillerød jagtforening har fået tilbudt 5 pladser til haglgeværjagt i statsskoven den 6. november 2020.

Fordeling af pladser foregår ved lodtrækning på Hillerød jagtforenings ordinære generalforsamling, den 21. oktober 2020, og de heldige vinder, vil den 22. oktober, blive kontaktet pr. mail.
Grundet myndighedernes krav om forsamlingsforbud på over 50 personer indendørs, har vi i år været tvunget til at sætte ”et loft ” på deltager til vores generalforsamling.

Dette skal selvfølgelig ikke afholde medlemmer, der ikke kan deltage i generalforsamlingen i at deltage i lodtrækningen.
Hvis du er interesseret i at vinde en statsskovjagt den 6. november 2020, skal du sende dit navn – mailadresse, medlemsnummer i Hillerød jagtforening, samt om du ønsker at medbringe egen kortsøgende hund i en mail.

Tilmelding: mail til: petervinding@youmail.dk senest den 20. oktober.

Ammunition: Denne jagt er med haglgevær. På jagten må der bl.a. skydes råvildt og ræv, og den anvendte haglstørrelse skal derfor være minimum nr. 3.

Forplejning: Skævinge Jagtforening har tilbudt at sørge for forplejning på jagten. Forplejningen vil bestå af en varm ret. Hillerød jagtforening betaler for jeres frokost.

Peter Vinding
Formand Hillerød jagtforening

Invitation til gåsejagt på Hillerød Kommunes arealer

Jægerrådet i Hillerød Kommune 10. oktober 2020

Jægerrådet har af Hillerød Kommune, fået et tilbud om jagt på gæs omkring Solrødgård
Hvis du er medlem af en jagtforening i Hillerød Kommune, og har ret til hagljagt, er du meget velkommen til at deltage.

Hvordan: Jagten starter op efter den 3. november 2020, og jagten finder primær sted i weekenden, og når der er gæs på marken, efter ”gåsereglen set om aften vil der være gensyn om morgenen”. Typisk vil man starte med opsætning af lokkegæs og skjul 2 timer før solopgang.
Der vil forsøges med mindst 4-6 jagter.

Deltagelse: Hvis man vil deltage tilmelder man sig til en gåsejagt bruttoliste. Så vil man få en sms, ”nu er der gæs” ca. et døgn før jagten, hvorefter man kan svare ja tak. Der er ca. 6 deltagere pr. gang (først til møllen). Har man deltaget engang, vil andre få buddet først.
For komme på bruttolisten sms til telefon 2063 3218.
Medbring: Hver jæger som deltager, skal medbringe, haglgevær og store hagl mindst str. 3, samt et liggende gåseskjul (evt. som foto).

Gåseskjul.jpg
Der vil være kontrol af jagttegn.
Man må meget gerne medbringe hund, lokkegæs, lokkesvaner og lokkekald.

Mødested: Vil være Solrødgårds alle (tættest på Nørre Herlev)
Hunde: Apporterende hunde er velkomne. Hunden skal være i skjul eller tilbage i bilen (så den kan hentes ved eftersøgning). Der skal mindst være en hund pr. jagt ”ingen hund = aflysning”
Vildt: Nedlagte gæs er skyttens. Dog ved mange gæs fordeles mellem deltager.

Tilmelding: til Poul_dissing_Jensen@hotmail.com eller SMS 2063 3218 inden 1. november 2020 med oplysning telefonnummer, medlemsnummer og jagtforening. Skriv meget hvis man medbringer hund.
På vegne af Hillerød Jægerråd
Poul D. Jensen

gravjagt-2015.jpg

Fem mand på gravjagt med jagtforeningen

Det er altid farligt at være for skråsikker, når man taler vores natur. Den er alt for mangfoldig til at, at blot enkelte faktorer som for eksempel nattefrost afgør tingene 100%.

Nå jeg tror nu på, at når der er frost, så går mikkel i gravene. Erfaringsmæssigt vil de ikke så gerne i graven, hvis de er våde.

Næste morgen begyndte det at fugte ved ni tiden. Det burde ikke være et problem, for på det tidspunkt er der stor chance for, at Mikkel er gået til ro efter nattens jagt på føde.

gravjagt-2-2015.jpgVi er fire skytter og en hundemand,
der skal kigge foreningens grave efter

Som på al anden jagt skal sikkerheden være helt i top. På gravjagten er en af udfordringerne, at skytterne står meget tæt, og at der ofte er snæver plads at skyde på.

Første grav
Ved første grav er der yderligere en udfordring. Der går en sti få meter fra graven. Så skudretningen skal være væk fra stien. Hunden markerede med det samme, at der ikke var ræv i graven.

Sidder der en ræv i graven?
Hunden går der ned, men kommer op af samme hul. Så går den til det andet hul. Samme resultat. Det sker et par gange. Er graven stoppet for gennemgang, eller sidder der en ræv, der bare ikke vil flytte sig? Hundemanden tager gravhunden, og går tilbage til bilen efter en anden hund. Nu gælder det om at stå stille og så tie helt stille. For det sker af og til, at når Mikkel fornemmer, at faren er drevet over, så vælger at skifte opholdssted. Så vil han tit stikke hovedet forsigtigt op fra hulen for at spejde. Så gælder det om at stå, så Mikkel ikke kan se skytterne. Der kom ikke nogen Mikkel. Der var nok ikke nogen hjemme, så graven skal ses efter for gennemgang.

Den tredje grav
Graven ligger i en lysning i en god remise. Forrige gang kom Mikkel hjem, efter at graven var efterset, så han valgte at luske af, da han hørte jægerne, der stod lige ved siden af graven, udveksle erfaringer om rævejagtens ædle kunst. Denne gang udviste hunden ikke den store interesse ved det ene hul, og gik derfor over til det andet hul, hvor han valgte at gå ned. Alle skytterne var klar. Efter en kort tid lød der et svagt vov fra det underjordiske.

gravjagt-3-2015.jpgAlle muskler er spændt
Et kort øjeblik efter står Mikkel på fire stive ben fem meter fra hulen. Han skal ligge vejre, hvor faren er, og hvor der er en flugtmulighed. I samme øjeblik, er hunden lige efter? Er de andre skytter væk, så der er frit skud? Geværet til skulderen, find Mikkel og skyd. Den trillede ti meter fra hulen. En lille tak til Susegårdens kaniner.

Nej ikke noget med at nyde skuddet, vær klar, hvis Mikkel pludselig rejser sig og løber væk. Det har erfarne rævejægere oplevet. Mikkel blev liggende.

Hund versus ræv
Gravhunden kom op. Der er ikke flere ræve i graven, hvad der sagtens kan være her i parringstiden. Hunden gav Mikkel en ordentlig tyggetur. Der var vist et eller andet fra et tidligere møde med en artsfælle, der skulle revancheres.  Ræven kunne også være kommet i fuldt firspring. Så var der stor risiko for, at hunden var lige i hælene. Så er det altafgørende at være sikker, inden man skyder. Adskillige hunde har mistet livet, fordi jægeren troede det var ræven.

gravjagt-4-2015.jpg

Der var ikke ræve i de øvrige grave.

Chr Færch Jensen

PS. Mikkel er blevet strejfet og skal bruges som ”lokkeugle” på kragejagten.