Aktiviteter for nyjægere

Her finder du aktiviteter og arrangementer specielt rettet til dig, der har fået jagttegn indenfor de sidste tre år.

Kære Nyjægere og Jægere med interesse for hunde og hundetræning

Hvis I gerne vil ud og se, hvordan man træner jagthunde, så er her en mulighed for at se, hvordan man træner bretons.

Hillerød Jagtforening har lavet en aftale med Merete Larsen ( voresbretons.dk ) Hun har lavet en aftale med en terrænleder, om at I  kommer og deltager d. 24 februar.

I bedes tilmelde jer  til Merete på enten: merete.breton@gmail.com eller på sms 20613194.

I mødes lidt i kl 9.00 ved p plads ved Hårlev hallen,  Industrivej 39, 4652 Hårlev.

I skal medbringe varmt tøj, madpakke og drikkevarer til jer selv.

Der vil være en instruktør til stede og en masse hundefører som gerne vil dele ud af deres viden.

Mads

Nyjægerkoordinator Hillerød Jagtforening

Ungjgere.png

Invitation til nyjægerjagter

Jægerrådet i Hillerød Kommune 2024

Jægerrådet har igen i år mulighed for at afholde jagter med haglgevær for nyjægere i Hillerød Kommune på Hillerød Kommunes arealer.

Hvis du er medlem af en jagtforening i Hillerød Kommune og har erhvervet ret til at gå på hagljagt i 2022, 2023 eller 2024, er du velkommen til at deltage i en eller flere af jagterne, der gennemføres på følgende dage: nærmere datoer følger.

Der må nedlægges råvildt, så medbring 3’er hagl.

Jagterne afholdes på forskellige arealer. Nogle områder er fugtige, så vandtætte støvler anbefales.

Mødested: Vi mødes ved Tjærebyvej 24. Mødestedet ligger overfor parkeringspladsen til hundeskoven.

Mødetid er kl 09.00 med forventet afslutning ca. kl. 14.00. Har du spørgsmål, så ring til Jørgen Westphael 40 25 38 97.

Der er en let frokost inkluderet .

Tilmelding til jagt og frokost til Jørgen Westphael j@westphael.nu senest den 12. oktober 2024 med angivelse af, hvilke jagter du gerne vil deltage i, gerne med prioritering, samt navn, telefonnummer, medlemsnummer i DJ, hvilken jagtforening du er medlem af og hvilket år, du har bestået haglskydeprøve.

I tilfælde af overtegning foretages en retfærdig udvælgelse.

Jægerrådet i Hillerød

Jørgen Jacobsen

rvehagl-1-2015-finale-26.jpg

NYE JÆGERE PÅ JAGT MED HILLERØD JAGTFORENING

På en overmåde smuk og stemningsfuld dag sidst i november, var nyjægere fra Hillerød Jagtforening inviteret på foreningsjagt

Jagten foregik på arealer, som Hillerød Kommune velvilligt havde stillet til rådighed, og på dagen var Christian Færch jagtleder assisteret af en række rutinerede jægere som mentorer. Så der var udsigt til en rigtig god og lærerig jagtdag.

Jægerne mødtes i det tidlige morgengry for enden af Moseholmsvej i udkanten af det vestlige Hillerød. Området er en let kuperet blanding af marker, brak og enge, drysset med en god del naturlige remisser af mindre og mellemstor størrelse. Da sceneriet samtidig var svøbt i en søvnig morgendis, som den opadgående sol ihærdigt forsøgte at flå i stykker, måtte enhver naturelsker skue det med blanke øjne.

Nuvel, det er nyjægerjagt der står på dagens program. Parolen var naturligvis ekstra grundig, da der var flere af de ca. 30 fremmødte der var på deres absolut første jagt. Alt jagtbart vildt, undtaget rådyr, måtte skydes. Der er ikke sat noget vildt ud i området, men dagen skulle vise, at området trods alt havde en vis mængde dyr. Det blev forklaret grundigt, hvordan de forskellige såter ville blive afviklet, hvad der ville lyde af ordrer og ikke mindst vigtigheden af sikkerhed.

ALLE PRØVEDE OGSÅ AT GÅ IGENNEM

Alt imens disen modvilligt lettede, startede dagens jagt. På skift fik de nye jægere lov til at stå for og gå igennem, så de på den måde fik fortrolighed med afviklingen af såterne. Harald styrede drevet og hundefolkene med vanlig kyndig og fast hånd. Alle nye jægere fik et fint indblik i vigtigheden af, at tingene foregår diciplineret, når vi har våben i hånd.

KEDELJAGT BLEV OGSÅ PRØVET

Dagens sidste såt blev afvikllet som en keglejagt/kedeljagt. Her er det ekstra vigtigt at have et skarpt fokus på sikkerheden, og hvor og hvordan man afgiver skud. Den altvidende jagt-leder vurderede, at de nye jægere havde udvist den ønskede seriøse tilgang til sikkerheden til, at denne jagtform kunne gennemføres. Som i bedste 1864 stil nærmede jægerne sig hinanden med skudklare haglbøsser. Der blev skudt til to harer, inden forsamlingen mødtes på midten og afladede deres våben.

INGEN VILDT PÅ PARADEN DENNE DAG

Paraden bød desværre ikke på de store musikalske indslag fra de fremmødte hornblæsere. Men det skyldtes nu ikke manglende evner ud i at blæse os et stykke, men at paraden var ganske tom.

Det skal siges at samtlige såter havde budt på vildt – især mange rådyr som der jo ikke måtte skydes til, men trods den nyligt indførte haglprøve, så vil skydebanen formodentlig være fornuftigt tjent med at få aflagt en række besøg mellem jagterne.

Der skal lyde en stor tak til Christian Færch, Harald Knudsen, de frivillige hundeførere, mentorerne og Hillerød Kommune for at have givet alle de nye jægere i Hillerød Jagtforening en god dag i naturen.