VILDTSPIL 2024

Nye spændende gevinster til årets vildtspil.

Kunne du tænke dig bl.a. at vinde en flæskesteg, kaffe, chokolade, en and eller måske en præmie fra en af vores hovedsponsorer.

Så mød op til en hyggelig aften sammen med din familie og andre medlemmer af Hillerød Jagtforening.

Igen i år afholder Hillerød Jagtforening vildtspil på Hillerød Stadion, Selskovvej 76, 3400 Hillerød (HGI`s lokaler)

En gang i november. Nærmere dato og tidspunkt følger.

Så husk allerede nu at sætte X i kalenderen.

Trykjagt i Nordjylland, Hesselholt Skov!

Kære alle medlemmer af Hillerød Jagtforening.

Vi vil i 2024 forsøge igen at købe 10 trykjagter i Nordjylland, Hesselholt Skov (Støvring)

Hesselholt Skov udgør over 300 ha i området mellem Store Økssø og Arden. Området er uhyre afvekslende med højskov, mørke granplantager, nyplantninger og moser.

Der er tårne – stiger – jordpladser (husk jagtstol og skydestok).

Der må nedlægges kronvildt – råvildt – ræv – mårhund  (kommer præcis i jagtparolen en uge før jagten).

5 pladser nærmere dato følger

( Prisen var i 2023 1450,- kr. pr. person ) nærmere følger

Inkluderet i prisen er morgenkaffe samt varm mad til middag.

Mødetid klokken 7:00 med morgenkaffe. Der drives 2 såter på dagen, en formiddag og en eftermiddag.
Der er fælles frokost med hygge og bål.
Jagten afsluttes med parade i skoven. Hver såt varer 2-3 timer.

Pris for nedlæggelse (trofæ og kød)

Hjort 2.500,- kr.

Hind/spidshjort 1.000,- kr.

Kalv 600,- kr.

Råvildt 300,- kr.

Buk med opsats 500,- kr.

Krav om bestået riffelprøve.

Tilmelding til : poul_dissing_jensen@hotmail.com

Med oplysninger om : mail – tlf. nr. – medlemsnummer til HJF – kopi af jagttegn.

Derefter vil man modtage kontonummer for betaling.

Ugen før jagten vil man modtage info omkring jagten på mail.

HJF vil forsøge med fælles transport.

Hillerød Jagtforening

Årsnåle i Hillerød Jagtforening!

Årsnåle for 2023 og 2024 uddeles på generalforsamlingen den 21. marts 2024.

Personer der har været medlem af Hillerød Jagtforening under Danmarks Jægerforbund i mange år, kan betænkes med et jubilæumsdiplom og en nål ved hhv. 25, 30, 40, 50, 55, 60, 65, 70 og 75 års- medlemskab. Husk at Danmarks Jægerforbund først blev oprettet i 1992.

Er du i tvivl om, hvor længe du har været medlem af Hillerød Jagtforening, kan du gå ind på følgende side og tjekke dine oplysninger

Diplom og nål uddeles både for jubilæum i 2023 og 2024.

Hvis du ønsker diplom og årsnål på generalforsamlingen, skal du sende dine oplysninger med navn og medlemsnummer samt hvor mange år du har været medlem af Hillerød Jagtforening, senest den 1. marts, til Formand Peter Vinding: petervinding@youmail.dk

Med venlig hilsen.

Hillerød Jagtforening.

Pürsch efter råbuk for nyjægere 2024

Jægerrådet i Hillerød Kommune inviterer nyjægere til pürsch med jagtriffel efter råbuk. Nyjægere er jægere, der har taget jagttegn indenfor de sidste tre år. Under jagten bliver nyjægeren ledsaget af en erfaren jæger.

Er du interesseret i at deltage, skal du sende dit navn, adresse, telefonnummer, DJ medlemsnummer, hvilken jagtforening du er medlem af samt hvornår du fik jagttegn til jægerrådets formand Jørgen Jacobsen, jjacpost@hotmail.com inden den 9. maj 2024. Pürschjagterne fordeles ved lodtrækning. Efter tilmeldingsfristens udløb, får de der har tilmeldt sig yderligere information.

Jægerrådet i Hillerød
Jørgen Jacobsen

INVITATION TIL NYJÆGERJAGT 2024

Jægerrådet har igen i år 2024 mulighed for at afholde jagter med haglgevær for nyjægere i Hillerød Kommune på Hillerød Kommunes arealer.

Hvis du er medlem af en jagtforening i Hillerød Kommune og har erhvervet ret til at gå på hagljagt i 2022, 2023 eller 2024, er du velkommen til at deltage i en eller flere af jagterne, der gennemføres på følgende dage: nærmere datoer følger
Der må nedlægges råvildt, så medbring 3’er hagl.
Jagterne afholdes på forskellige arealer. Nogle områder er fugtige, så vandtætte støvler anbefales.

Mødested : Vi mødes ved Tjærebyvej 24. Mødestedet ligger overfor parkeringspladsen til hundeskoven.
Mødetid er kl 09.00 med forventet afslutning ca. kl. 14.00. Har du spørgsmål, så ring til Jørgen Westphael på 40 25 38 97  eller Jørgen Jacobsen på 61 72 70 28.

Der er en let frokost inkluderet.

Tilmelding til jagt og frokost på e-mail til Jørgen Westphael,  j@westphael.nu senest den 12. oktober 2024 med angivelse af, hvilke jagter du gerne vil deltage i, gerne med prioritering, samt navn, telefonnummer, medlemsnummer i DJ, hvilken jagtforening du er medlem af og hvilket år, du har bestået haglskydeprøve.

I tilfælde af overtegning foretages en retfærdig udvælgelse.

Jægerrådet i Hillerød 2024
Jørgen Jacobsen

Gode gåsenyheder….

Af Mikkel Thøgersen

Så er der gode nyheder, hvis du er interesseret i gåsejagt. Som du måske ved, er det et af Danmarks Jægerforbunds mål, at sikre mest mulig jagt til medlemmerne. Dette fik bestyrelsesmedlem i foreningen, Poul Dissing, til at tænke over muligheden for at indkøbe grej som medlemmerne kan leje, til at drive jagt med. Samme ide som da foreningen for et par år siden indkøbte to jagtpramme, som vi alle kan leje for et mindre administrativt gebyr.

Poul og jeg snakkede om ideen og blev enige om at grej til gåsejagt, ville være en oplagt mulighed. Dels fordi dette grej koster en del penge og dels fordi foreningen via Hillerød Jægerråd har adgang til gåseregulering på Hillerød Kommunes arealer. Til generalforsamlingen i november fremsatte vi derfor forslaget og til al held blev det godkendt af bestyrelsen. Med et ”go” og cirka kr. 12.000,- i ryggen fra foreningen skulle Poul og jeg  finde ud af, hvor vi kunne købe grejet billigst og bedst. Efter en del forhandling frem og tilbage med flere forskellige jagtbutikker, fandt vi ud af at Jagtkiosken.dk og Østjysk Våbenhandel havde de bedste tilbud. Efter en endelig godkendelse fra bestyrelsen købte og hentede vi derfor fire stk. Supreme Hunter gåseskjul, 12 stk. grågåseskaller med flock og 12 stk. 3D grågæs Windsocks.

Supreme Hunter gåseskjulet er et super gennemtænkt og lækkert skjul, som jægeren kan ligge i og som de fleste nok har hørt om. Windsocks lokkerne er en ny smart lokker, der er lavet af stof. Fordelen ved dette er, at lokkeren virker meget levende, når det blæser og at den fylder meget lidt i forhold til traditionelle lokkere.

Alt dette grej er nu pakket i fire sæt med hver ét skjul og seks lokkere, som medlemmerne kan låne for sølle kr. 50,- per døgn. Du kan låne grejet ved at kontakte Poul på telefon 20 63 32 18.

Så nu er der ingen undskyldning, for ikke at kaste sig over den fascinerende og udfordrende jagt på gæs.

Afslutningsvis vil jeg takke Hillerød Jagtforening, for at bakke projektet op og ikke mindst finansiere det.

Jeg håber,  at der er mange medlemmer, som fremover vil få gode jagtoplevelser takket være det nyindkøbte grej.

image.pngGåseskjul.png

Knæk og bræk en gås!

Invitation til gåsejagt på Hillerød Kommunes arealer

Jægerrådet i Hillerød Kommune 10. oktober 2020

Jægerrådet har af Hillerød Kommune, fået et tilbud om jagt på gæs omkring Solrødgård
Hvis du er medlem af en jagtforening i Hillerød Kommune, og har ret til hagljagt, er du meget velkommen til at deltage.

Hvordan: Jagten starter op efter den 3. november 2020, og jagten finder primær sted i weekenden, og når der er gæs på marken, efter ”gåsereglen set om aften vil der være gensyn om morgenen”. Typisk vil man starte med opsætning af lokkegæs og skjul 2 timer før solopgang.
Der vil forsøges med mindst 4-6 jagter.

Deltagelse: Hvis man vil deltage tilmelder man sig til en gåsejagt bruttoliste. Så vil man få en sms, ”nu er der gæs” ca. et døgn før jagten, hvorefter man kan svare ja tak. Der er ca. 6 deltagere pr. gang (først til møllen). Har man deltaget engang, vil andre få buddet først.
For komme på bruttolisten sms til telefon 2063 3218.
Medbring: Hver jæger som deltager, skal medbringe, haglgevær og store hagl mindst str. 3, samt et liggende gåseskjul (evt. som foto).

Gåseskjul.jpg
Der vil være kontrol af jagttegn.
Man må meget gerne medbringe hund, lokkegæs, lokkesvaner og lokkekald.

Mødested: Vil være Solrødgårds Alle (tættest på Nørre Herlev)
Hunde: Apporterende hunde er velkomne. Hunden skal være i skjul eller tilbage i bilen (så den kan hentes ved eftersøgning). Der skal mindst være en hund pr. jagt ”ingen hund = aflysning”
Vildt: Nedlagte gæs er skyttens. Dog ved mange gæs fordeles mellem deltager.

Tilmelding: til Poul_dissing_Jensen@hotmail.com eller SMS 2063 3218 inden 1. november 2020 med oplysning telefonnummer, medlemsnummer og jagtforening. Skriv meget hvis man medbringer hund.
På vegne af Hillerød Jægerråd
Poul D. Jensen

gravjagt-2015.jpg

Fem mand på gravjagt med jagtforeningen

Det er altid farligt at være for skråsikker, når man taler vores natur. Den er alt for mangfoldig til at, at blot enkelte faktorer som for eksempel nattefrost afgør tingene 100%.

Nå jeg tror nu på, at når der er frost, så går mikkel i gravene. Erfaringsmæssigt vil de ikke så gerne i graven, hvis de er våde.

Næste morgen begyndte det at fugte ved ni tiden. Det burde ikke være et problem, for på det tidspunkt er der stor chance for, at Mikkel er gået til ro efter nattens jagt på føde.

gravjagt-2-2015.jpgVi er fire skytter og en hundemand,
der skal kigge foreningens grave efter

Som på al anden jagt skal sikkerheden være helt i top. På gravjagten er en af udfordringerne, at skytterne står meget tæt, og at der ofte er snæver plads at skyde på.

Første grav
Ved første grav er der yderligere en udfordring. Der går en sti få meter fra graven. Så skudretningen skal være væk fra stien. Hunden markerede med det samme, at der ikke var ræv i graven.

Sidder der en ræv i graven?
Hunden går der ned, men kommer op af samme hul. Så går den til det andet hul. Samme resultat. Det sker et par gange. Er graven stoppet for gennemgang, eller sidder der en ræv, der bare ikke vil flytte sig? Hundemanden tager gravhunden, og går tilbage til bilen efter en anden hund. Nu gælder det om at stå stille og så tie helt stille. For det sker af og til, at når Mikkel fornemmer, at faren er drevet over, så vælger at skifte opholdssted. Så vil han tit stikke hovedet forsigtigt op fra hulen for at spejde. Så gælder det om at stå, så Mikkel ikke kan se skytterne. Der kom ikke nogen Mikkel. Der var nok ikke nogen hjemme, så graven skal ses efter for gennemgang.

Den tredje grav
Graven ligger i en lysning i en god remise. Forrige gang kom Mikkel hjem, efter at graven var efterset, så han valgte at luske af, da han hørte jægerne, der stod lige ved siden af graven, udveksle erfaringer om rævejagtens ædle kunst. Denne gang udviste hunden ikke den store interesse ved det ene hul, og gik derfor over til det andet hul, hvor han valgte at gå ned. Alle skytterne var klar. Efter en kort tid lød der et svagt vov fra det underjordiske.

gravjagt-3-2015.jpgAlle muskler er spændt
Et kort øjeblik efter står Mikkel på fire stive ben fem meter fra hulen. Han skal ligge vejre, hvor faren er, og hvor der er en flugtmulighed. I samme øjeblik, er hunden lige efter? Er de andre skytter væk, så der er frit skud? Geværet til skulderen, find Mikkel og skyd. Den trillede ti meter fra hulen. En lille tak til Susegårdens kaniner.

Nej ikke noget med at nyde skuddet, vær klar, hvis Mikkel pludselig rejser sig og løber væk. Det har erfarne rævejægere oplevet. Mikkel blev liggende.

Hund versus ræv
Gravhunden kom op. Der er ikke flere ræve i graven, hvad der sagtens kan være her i parringstiden. Hunden gav Mikkel en ordentlig tyggetur. Der var vist et eller andet fra et tidligere møde med en artsfælle, der skulle revancheres.  Ræven kunne også være kommet i fuldt firspring. Så var der stor risiko for, at hunden var lige i hælene. Så er det altafgørende at være sikker, inden man skyder. Adskillige hunde har mistet livet, fordi jægeren troede det var ræven.

gravjagt-4-2015.jpg

Der var ikke ræve i de øvrige grave.

Chr Færch Jensen

PS. Mikkel er blevet strejfet og skal bruges som ”lokkeugle” på kragejagten.