Du er her. #1 - Foreningswebsite > Aktiviteter > Nyjægere

Aktiviteter for nyjægere

Her finder du aktiviteter og arrangementer specielt rettet til dig, der har fået jagttegn indenfor de sidste tre år.

Ungjgere.png

Jagt for nyjægere

Jagterne annonceres på Hillerød Jagtfoenings facebook side samt på forsiden her på hjemmesiden.

Jægerrådet i Hillerød

Jørgen Jacobsen

rvehagl-1-2015-finale-26.jpg

NYE JÆGERE PÅ JAGT

Hillerød Jagtforening 2014-2015

På en overmåde smuk og stemningsfuld dag sidst i november, var nyjægere fra Hillerød Jagtforening inviteret på foreningsjagt

Jagten foregik på arealer, som Hillerød Kommune velvilligt havde stillet til rådighed, og på dagen var Christian Færch jagtleder assisteret af en række rutinerede jægere som mentorer. Så der var udsigt til en rigtig god og lærerig jagtdag.

Jægerne mødtes i det tidlige morgengry for enden af Moseholmsvej i udkanten af det vestlige Hillerød. Området er en let kuperet blanding af marker, brak og enge, drysset med en god del naturlige remisser af mindre og mellemstor størrelse. Da sceneriet samtidig var svøbt i en søvnig morgendis, som den opadgående sol ihærdigt forsøgte at flå i stykker, måtte enhver naturelsker skue det med blanke øjne.

Nuvel, det er nyjægerjagt der står på dagens program. Parolen var naturligvis ekstra grundig, da der var flere af de ca. 30 fremmødte der var på deres absolut første jagt. Alt jagtbart vildt, undtaget rådyr, måtte skydes. Der er ikke sat noget vildt ud i området, men dagen skulle vise, at området trods alt havde en vis mængde dyr. Det blev forklaret grundigt, hvordan de forskellige såter ville blive afviklet, hvad der ville lyde af ordrer og ikke mindst vigtigheden af sikkerhed.

ALLE PRØVEDE OGSÅ AT GÅ IGENNEM

Alt imens disen modvilligt lettede, startede dagens jagt. På skift fik de nye jægere lov til at stå for og gå igennem, så de på den måde fik fortrolighed med afviklingen af såterne. Harald styrede drevet og hundefolkene med vanlig kyndig og fast hånd. Alle nye jægere fik et fint indblik i vigtigheden af, at tingene foregår diciplineret, når vi har våben i hånd.

KEDELJAGT BLEV OGSÅ PRØVET

Dagens sidste såt blev afvikllet som en keglejagt/kedeljagt. Her er det ekstra vigtigt at have et skarpt fokus på sikkerheden, og hvor og hvordan man afgiver skud. Den altvidende jagt-leder vurderede, at de nye jægere havde udvist den ønskede seriøse tilgang til sikkerheden til, at denne jagtform kunne gennemføres. Som i bedste 1864 stil nærmede jægerne sig hinanden med skudklare haglbøsser. Der blev skudt til to harer, inden forsamlingen mødtes på midten og afladede deres våben.

INGEN VILDT PÅ PARADEN DENNE DAG

Paraden bød desværre ikke på de store musikalske indslag fra de fremmødte hornblæsere. Men det skyldtes nu ikke manglende evner ud i at blæse os et stykke, men at paraden var ganske tom.

Det skal siges at samtlige såter havde budt på vildt – især mange rådyr som der jo ikke måtte skydes til, men trods den nyligt indførte haglprøve, så vil skydebanen formodentlig være fornuftigt tjent med at få aflagt en række besøg mellem jagterne.

Der skal lyde en stor tak til Christian Færch, Harald Knudsen, de frivillige hundeførere, mentorerne og Hillerød Kommune for at have givet alle de nye jægere i Hillerød Jagtforening en god dag i naturen.